Forum www.mechanikaput.fora.pl Strona Główna www.mechanikaput.fora.pl
forum studentów mechaniki i budowy maszyn na Politechnice Poznańskliej
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pytania z wykładów
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.mechanikaput.fora.pl Strona Główna -> Archiwum całego roku / Semestr III / METALOZNAWSTWO Z OBRÓBKĄ CIEPLNĄ / WYKŁAD
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pawian




Dołączył: 08 Paź 2009
Posty: 427
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 39 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Przechlewo

PostWysłany: Śro 0:35, 02 Lut 2011    Temat postu:

Takie coś udało mi się stworzyć. Kto potrafi opracować 5?

3. Stale konstrukcyjne oraz stale konstrukcyjne do ulepszania cieplnego: klasyfikacja, pierwiastki, wymagania, orientacyjnie skład chemiczny i struktura, co najmniej trzy przykłady zastosowania z uzasadnieniem
ulepszanie cieplne-hartowanie i odpuszczanie(500-650)
Stal konstrukcyjna
 Określenie stale konstrukcyjne jest stosowane głównie do stali C-Mn o strukturze ferrytyczno-perlitycznej.
 Stale te są stosowane w dużych ilościach w inżynierii lądowej, wodnej oraz chemicznej zarówno w postaci blach, jak i kształtowników o grubości wielu centymetrów i granicy plastyczności (Re) zwykle do 500 MPa.
 Do stali konstrukcyjnych zalicza się również niskostopowe gatunki stali, które są hartowane i odpuszczane w celu uzyskania granicy plastyczności do 700 MPa.
Zastosowanie:
 Zakres zastosowań stali konstrukcyjnych niskowęglowych jest bardzo szeroki, a mianowicie:
 konstrukcje nośne budynków, mosty, statki, platformy wiertnicze i wydobywcze ropy i gazu, pojazdy, ropo- i gazociągi oraz zbiorniki ciśnieniowe.
Titanic, wieża Eifla, rurociągi
Wymagania:
 Dobra spawalność przy dostatecznych własnościach mechanicznych (głównie Re), oraz odporność na kruche pękanie (drobne ziarno)
 Główną cechą większości konstrukcji jest duży udział spawania i duże wymagania stawiane połączeniom spawanym (Spawanie jako podstawowy proces łączenia zaczęło zastępować nitowanie na początku lat czterdziestych XX wieku)
 Spełniają je stale o niskiej zawartości C i bardzo niskiej zawartości zanieczyszczeń (S, P)

KONSTRUKCYJNE:
-niskostopowe spawalna(ferrytyczno- perlityczne, bainityczne, wysokoodpuszczony martenzyt)
-konstrukcje przemysłowe, mosty, statki,zbrojenia betonu, rury rurociągów. Postać: kształtowniki ,blachy, taśmy, rury, druty. Łączone przez spawanie. Skład: C,Mn,Si,Cr,Ni,V,Nb,N
-do ulepszania cieplnego-wysokonie wł. wytrzymałościowe i plastyczne. Stężenie węgla(0,3-0,5%) Mn-zwiększa hartowność. Skład: C,Mn,Si,Cr,Ni,Mo,V,W. Zastosowanie: wały, osie, śruby, części narażone naścieranie
-do azotowania(C,Mn,Cr,Mo,V,Al)
-sprężynowe(C,Mn,Si,Cr,V), hartowanie(800-870) i odpuszczanie
-do nawęglania(C,Mn,Cr,Ni,Mo)
-na łożyska toczne(C,Mn,Si,P,S,Cr), wyżarzanie zmiękczające w celu nadania struktury drobnoziarnistego sferoidu stopowego
Cr,Mn,Mo,V- polepszenie hartowności
zakres temp -25:300 oC, dla obciążeń statycznych ważne Rm i Rsp, dla obciążeń zmęczeniowych Zg(granica zmęcznenia)
Mn,Ni,Si-polepszenie własności mechanicznych
Cr-lepsza twardość i odporność na ścieranie
Titanic-0,2%C, 0,067%S, 0,053%P zgodnie z normami max 0,04, 3mln nitów
rurociągi-wytrzymałość i odporność na kruche pękanie

4. Stale narzędziowe: wymagania, klasyfikacja, orientacyjnie skład chemiczny i struktura, co najmniej trzy przykłady zastosowania z uzasadnieniem
WYMAGANIA: stałość kształtu, odporność na przenoszenie obciążeń bez odkształceń plstycznych, odporność na zużycie(ścieranie)
NARZĘDZIOWE
-do pracy na zimno(C,Mn,Si,Cr,W,V,Ni)(martenzyt listwowy z austenitem szczątkowym i nierozpuszczone węgliki)
ZASTOSOWANIE: duże skomplikowane narzędzia od których wymaga sie małych zmian kształtu i dużej twardości po obróbce cieplnej, np:matryce do pracy na zimno, płyty tnące do wykrojników oraz sprawdziany.
-do pracy na gorąco(C,Mn,Si,Cr,Mo,VNi,Mo), (węgliki w osnowie ferrytu, martenzyt listwowym nasycony pierwiastkami stopowymi i węglem)
-szybkotnące (C,Si,Cr,W,Mo,V,Co),(węgliki w osnowie martenzytu i austenitu szczątkowego
5. Stale do budowy samochodu (na karoserię, wały korbowe, rozrządu, koła zębate) pod względem wymagań, składu, struktury i obróbki


6. Materiału na najważniejsze elementy elektrowni jądrowych: wymagania (warunki pracy), rodzaje zużycia, skład chemiczny itp.
7. Kryteria doboru materiałów na konkretne elementy maszyn, pojazdów i innych obiektów inżynierskich.
Wytrzymałość na rozciąganie powyżej 700Mpa. Ściśle określona sztywność, wytrzymałość, odporność(pękanie,zmęczenia, pełzanie,korozja,zużycie). Dobra hartowność, skrawalność, czasem dobra zdolność do kształtowania procesami odkształcenia plastycznego na zimno. Zastosowanie:
-przemysł samochodowy,kosmiczny,wydobywczy,obronny,chemiczny,rolny,kolej
-samochody(osobowe, ciężarowe,,traktory, ciężki sprzęt samojezdny
-elementy narażone na duże naprężenia podczas pracy
Podział stali maszynowych:
do ulepszania cieplnego, do hartowania powieżchniowego, do nawęglania, do azotowania, do umocnienia wydzieleniowego z temp obróbki plast na gorąco, do hartowania bezpośredniego, automatyczne, spręzynowe, łożyskowe, do kształtowania na zimno
Struktura stali maszynowych:mikrostruktura ferrytyczna lub ferrytyczno-perlityczna.
Zazwyczaj są obrobione cieplnie. Pierwiastki stopowe(Mn-lepsza hartowność,)
Przykłady do ulepszania cieplnego(koła zębate-nawęglania i azotowanie, wały korbowe-azotowanie, wałki rozrządu-azotowanie), odporne na naciski jednostkowe, na zmęczenie kontaktowe, na zginanie, na ścieranie. WAŁY KORBOWE:odporne na zginanie i ścieranie. WAŁKI ROZRZĄDU: wytrzymałość i odporność na ścieranie


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mati




Dołączył: 23 Wrz 2009
Posty: 309
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnowa

PostWysłany: Śro 0:41, 02 Lut 2011    Temat postu:

do 5 przyda sie to co bylo na laborkach z MO o stalach IF,DP, TWIP/TRIP, o walach korobowych nie moge znalezc nic

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
misprzytulak




Dołączył: 10 Lis 2009
Posty: 311
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 1:24, 02 Lut 2011    Temat postu:

wały korbowe, koła zębate i wałki rozrzadu to stal maszynowa. ja bym dodal ze czasami rowniez stosuje sie na te elementy zeliwo (z notatek z zeszlego semestru)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
LeBron




Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 535
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: M5/PTM

PostWysłany: Śro 1:30, 02 Lut 2011    Temat postu:

Ja se takie coś walnąłem. I tak więcej nie napiszę pod względem czasu:

5. Stale do budowy samochodu (na karoserię, wały korbowe, rozrządu, koła zębate) pod względem wymagań, składu, struktury i obróbki
Dobór materiałów przez producentów samochodów jest głównie podyktowany ceną materiału, a także decydującym czynnikiem jest waga gotowej karoserii i dąży się do jej zmniejszenia, co bezpośrednio wpływa na wagę pojazdu i zużycie paliwa. Zastosowanie danego materiału zależy również od jego własności w tym przypadku decyduje podatność do głębokiego tłoczenia. Na elementy karoserii stosuje się tradycyjne stale konstrukcyjne do kształtowania na zimno. Stal nierdzewna jest z powodzeniem stosowana, w tym przede wszystkim na układy wydechowe, ozdobne listwy wykończeniowe. Na tłoki silników - najczęściej stosowane są siluminy, Korbowody-stale węglowe wyższej jakości oraz stale stopowe konstrukcyjne do ulepszania cieplnego, Wały korbowe-odkuwa się w matrycach ze stali lub odlewa się ze specjalnych żeliw lub staliw(stali węglowe wyższej jakości, niskostopowe stale chromowe), -zawory ssące-stal konstrukcyjna niskostopowa. Szersze zastosowanie znalazły kompozyty np.: miedź-wolfram lub aluminium-bor oraz nanomateriały.

Zresztą co się będę pierdolił z tym, chcecie możecie wszystko napisać : )
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez LeBron dnia Śro 1:39, 02 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pabulon




Dołączył: 13 Paź 2009
Posty: 317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 20:56, 02 Lut 2011    Temat postu:

Elementy samochodu (kadłub silnika z żeliwa lub stopu aluminium; chłodnica ze stopu miedzi; gniazda zaworów z węglików spiekanych;
ceramiczna świeca zapłonowa w silniku; blachy ze stali prądnicowej w alternatorze; sprężyna amortyzatora ze stali sprężynowej, wkładki
cierne hamulca tarczowego z ciernego materiału spiekanego; karoseria ze stali, stopów aluminium lub laminowanych kompozytów;
elementy układu wydechowego ze stali odp. Na korozję; łożyska ze stali łożyskowej; opona z gumy wzmocnionej kordem ze stali, nylonu
lub włókien naturalnych i inne)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.mechanikaput.fora.pl Strona Główna -> Archiwum całego roku / Semestr III / METALOZNAWSTWO Z OBRÓBKĄ CIEPLNĄ / WYKŁAD Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin